De Schranshoeve

Maxime Van Opstal van de Schranshoeve kiest bewust voor Streekproducten

Interview

|

19 December 2019

De Schranshoeve is een vaste waarde in Vorselaar en omstreken. De 22-jarige Maxime Van Opstal nam de brasserie vier jaar geleden over en had een duidelijke visie: inzetten op typische Vlaamse gerechten met stuk voor stuk producten uit de streek.

Steak met streken

In oktober 2019 organiseerde VLAM een horecawedstrijd rond Week van de Steak-friet. Met hun ‘steak met streken’ won De Schranshoeve een van de vijf hoofdprijzen. De Schranshoeve werd daarbij verkozen tot de nummer één uit de provincie Antwerpen.

“Toen we de horecawedstrijd van VLAM wonnen met onze steak met streken waren we natuurlijk super enthousiast. We schrokken er zelfs een beetje van. Meedoen was al een leuke ervaring, maar de overwinning was een echte opsteker voor onze zaak en alle medewerkers.”

Ter gelegenheid van de wedstrijd zette Maxime een super malse Zilversteak op de kaart. De steak koopt ze, net als heel wat ander vlees en vleeswaren, aan bij de Kempense slager én streekproductenkampioen Jef Janssens. “Ik heb van in het begin samengewerkt met Jef Janssens en heb altijd een nauwe uitwisseling van ideeën met hem gehad. Eerst werkte ik vooral met het traditioneel streekproduct Kempense zwarte pensen maar gaandeweg ben ik meer vlees en vleeswaren beginnen kopen. Jef stelde voor om de Zilversteak op de kaart te zetten. Het is een speciaal stukje Belgisch rundvlees dat vernoemd is naar het Zilvermeer in Mol. Het stuk vlees wordt niet vaak verkocht in supermarkten of door slagers. Nochtans is het super mals. Sinds we het op de kaart hebben staan, komen vele klanten er speciaal voor terug.”

Steak met streken

Steak met streken

Maxime Van Opstal, chef van De Schranshoeve

Maxime Van Opstal, chef van De Schranshoeve

De Schranshoeve kiest voor Belgisch

De keuze voor een Belgisch product lag helemaal in lijn met Maxime’s filosofie. “Ik werk zo veel mogelijk met Belgische producten. We werken uitsluitend met Belgische dranken. Zo komen er hier enkel Belgische bieren en Belgische wijnen op tafel en we serveren zelfs Belgische gin. Voor vele bekende merken zoek ik een alternatief. Martini vervang ik bijvoorbeeld door Cameo uit Hoogstraten, Baileys door Belgian Cream met Gouden Carolus Single Malt whisky.

“Ik werk zo veel mogelijk met Belgische producten."

En ook voor het eten kies ik graag voor traditioneel erkende streekproducten. Onze geitenkaasjes zijn een Kempens traditioneel erkend streekproduct van bij Polle. En bij Jef koop ik filet d’Anvers en Molse kipkap. Ik werk ook met het traditioneel erkende streekproduct Mechelse koekoekmosterd van Tierenteyn en advocaat van den Gouden Haan uit Nijlen. Waarom zouden we het zo ver gaan zoeken, als er hier zoveel lekkers is? Ook voor onze ecologische voetafdruk is het beter. Waarom zou je vlees bijvoorbeeld helemaal uit Argentinië laten komen terwijl je in België  de beste kwaliteit van rundvlees kan vinden?”

Lokale troeven

De Schranshoeve heeft naast de zilversteak en de andere streekproducten nog meer lokale troeven. De hoeve heeft een bijzondere historische waarde. Zo is ze het geboortehuis van kardinaal Van Roey, een begrip in Vorselaar en omstreken. De hoeve heeft ook een oud bakhuisje dat vandaag nog gebruikt wordt door de vader van Maxime die er geregeld vers brood bakt. Het gebouw heeft bovendien ook haar ligging mee, want het ligt tussen de lokale wandel- en fietswegen in.

Technieken

Streekproductenbordje

Het oude bakhuis van De Schranshoeve

Het oude bakhuis